Har du noen gang undret deg over hvorfor det er så vanskelig å få barn vekk fra skjermen? Eller hvorfor de alltid velger godteriet fremfor eplet? Svaret kan ligge i noe som heter supernormale stimuli – et fenomen som ble oppdaget for over 70 år siden, men som er mer relevant enn noen gang i dag.
Sommerfugleksperimentet som forklarte alt
På 1950-tallet gjorde nobelprisvinneren Niko Tinbergen og kollegene hans et fascinerende eksperiment. De lagde kunstige sommerfugler av papp – men ikke vanlige etterligninger. De malte dem med ekstra sterke, mettede farger og overdrevne markeringer. Resultatet? Hannsommerfuglene foretrakk de kunstige “super-sommerfuglene” fremfor ekte hunner.
Dette var ikke fordi hannsommerfuglene var dumme. Det var fordi hjernen deres var programmert til å reagere på bestemte signaler – farger, mønstre, former. Og når disse signalene ble gjort sterkere enn det naturen noen gang hadde skapt, ble responsen også sterkere.
Tinbergen viste det samme med kampfisk: En enkel rød trepinne fikk hannfiskene til å angripe hardere enn mot andre hannfisker. Det røde signalet var så sterkt at det “kapret” deres oppmerksomhet fullstendig.
Dette kalles supernormale stimuli – når et signal gjøres så intenst at det overgår naturen, og dermed trigger en kraftigere respons enn det naturlige stimuliet ville gjort.
Hva har dette med barn å gjøre?
Alt. For barn (og voksne) møter supernormale stimuli hver eneste dag – i form av skjermer og mat.
Skjermer som superstimuli
Dagens digitale skjermer er designet for å kapre oppmerksomheten. De serverer ubegrenset, fargerikt, bevegelsesrikt innhold som er vanskelig å motstå. Blinkende grafikk, raske kameravinkler, belønningssystemer i spill og apper – alt dette er kunstige signaler som er sterkere enn det barn møter i den naturlige verden.
Barneøyet og hjernen responderer kraftigere på disse intense visuelle stimuliene enn på mer dempede, naturlige inntrykk. Skjermene “kaprer” belønningssystemet i hjernen, akkurat som de kunstige sommerfuglene kapret oppmerksomheten til hannsommerfuglene.
Resultatet? Barn blir “hengende” ved skjermen. De søker stadig nye episoder, spillsesjoner eller meldinger fordi den kunstige stimulansen gir umiddelbar tilfredsstillelse – sterkere og raskere enn noe de møter ute i skogen eller i leken med venner.
Mat som superstimulus
Barn har en medfødt, sterk preferanse for søte og fete smaker. Dette er ikke tilfeldig – i naturens verden var sukker og fett knappe, verdifulle ressurser. Barn som reagerte ekstra sterkt på disse smakene, hadde større sjanse for overlevelse.
Men i dag? I dag kan fabrikkframstilt mat nå helt ekstreme smaksnivåer. Snacks, godteri, ferdigretter – alt dette inneholder så mye tilsatt sukker, salt og fett at det blir superstimuli for smakssansen.
Hjernen sier: “Dette er fantastisk! Jeg vil ha mer!” – selv om kroppen ikke trenger det, selv om det er usunt. De sterke smakene “kaprer” belønningssystemet, akkurat som skjermene gjør med synet.
Hvorfor er dette problematisk?
Fordi barn (og voksne) ikke er designet for å motstå superstimuli. Hjernen vår utviklet seg i en verden der sterke signaler var sjeldne og ofte viktige. Hvis noe var ekstra søtt, ekstra fargerikt, ekstra intenst – da var det verdt å legge merke til.
Men i dag? I dag er vi omgitt av kunstige, forsterkede signaler hele tiden. Og hjernen reagerer som den alltid har gjort: “Dette er viktig! Jeg vil ha mer!”
Problemet er at:
- Skjermene erstatter fysisk lek, sosial samhandling og naturopplevelser
- Usunn mat erstatter sunn mat – fordi hjernen foretrekker de sterke, kunstige smakene
- Barn får vanskeligere for å finne glede i det naturlige – fordi det føles “kjedelig” sammenlignet med superstimuliene
Hva kan vi gjøre?
Først: Forstå at dette ikke handler om viljestyrke. Barn er ikke “late” eller “kravstore” fordi de vil ha mer skjerm eller mer godteri. De responderer på superstimuli akkurat slik naturen har programmert dem til å gjøre.
Men vi kan hjelpe dem ved å:
1. Begrense tilgangen til superstimuli
Sett klare grenser for skjermtid og usunn mat. Ikke fordi barn ikke “fortjener” det, men fordi hjernene deres trenger beskyttelse mot stimuli de ikke er designet for å motstå.
2. Tilby naturlige alternativer
Gi barn rike, varierte opplevelser i naturen. La dem leke fritt, utforske, bevege seg. Jo mer tid de tilbringer med naturlige stimuli, jo mindre vil de savne de kunstige.
3. Vær rollemodell
Barn lærer av det vi gjør. Hvis vi selv henger ved skjermen og spiser usunn mat, sender vi signaler om at dette er normalt og ønskelig.
4. Snakk om det
Forklar (på en alderstilpasset måte) hvorfor skjermer og godteri er så fristende. “Hjernen din liker det fordi det er veldig sterkt – men kroppen din trenger også andre ting.”
5. Gi tid til tilvenning
Når barn reduserer skjerm- og sukkerinntak, kan det føles vanskelig i starten. Hjernen savner superstimuliene. Men over tid tilpasser den seg, og barn finner glede i mer naturlige opplevelser igjen.
En balanse – ikke forbud
Dette handler ikke om å forby skjermer eller godteri fullstendig. Det handler om å forstå hvorfor disse tingene er så kraftfulle, og hvordan vi kan hjelpe barn å finne en sunn balanse.
For akkurat som sommerfuglhannen som ble lurt av de kunstige fargene, kan barn bli “lurt” av superstimuliene i vår moderne verden. Men med vår hjelp, vår forståelse og våre grenser, kan vi beskytte dem – slik at de får vokse opp med en sunn relasjon til både teknologi og mat.
3 ting du kan gjøre i morgen
1. Ha én skjermfri time før sengetid
I morgen kveld, slå av alle skjermer (også dine!) én time før barnet skal legge seg. Bruk tiden til ro, bok, samtale eller rolig lek. Observer hvordan barnet (og du selv) reagerer når superstimuliene ikke er tilgjengelige. Dette hjelper hjernen å roe ned før søvn.
2. Bytt ut ett usunt måltid med noe enklere
I morgen, bytt ut én usunn snacks eller godteristund med noe naturlig – frukt, grønnsaker, nøtter. Ja, barnet vil kanskje protestere i starten (hjernen savner superstimuliet). Men over tid lærer smakssansen å sette pris på naturlige smaker igjen.
3. Gå en tur uten telefon
Ta barnet med på en kort tur i morgen – og legg telefonen igjen hjemme. Opplev naturen sammen, uten digitale distraksjoner. Pek på ting, lytt til lyder, snakk sammen. Gi hjernen (din og barnets) en pause fra superstimuliene og la naturlige inntrykk få plass.
Kilder:
- Tinbergen, N. (1951). The Study of Instinct. Oxford University Press.
- Barrett, D. (2010). “Supernormal Stimuli: How Primal Urges Overran Their Evolutionary Purpose.” Psychology Today.
- Liem, D.G. & Mennella, J.A. (2002). “Sweet and sour preferences during childhood: role of early experiences.” Developmental Psychobiology, 41(4).


